Tuesday, October 22, 2019

Elämäntarkoitusta metsästämässä


Juttelin erään ystävän kanssa ja hän puhui elämäntehtävästään, kuinka hän on tehnyt kyseistä työtä koko elämänsä ja rakentanut sitä, sen varaan. Nii-in, mikä se kenenkin elämäntehtävä on, kuka mitäkin on täällä tekemässä ja mistä haluaa tulla muistetuksi.  Kyseinen ystävä tekee tärkeää työtä ihan isommassakin mitassa ja silti jäin miettimään…. tahtooko hän oikeasti tulla muistetuksi siitä vai mistä?

Mistä minä tahdon olla ja tulla muistetuksi?
Mikä on minulle tärkeää? 
Kuka ja ketkä ovat minulle tärkeitä? 
Kenelle minä olen tärkeä? 
Kenelle minä haluan olla tärkeä? Erityisen tärkeä? 
Milloin ne asiat ovat minulle tärkeitä, milloin tahdon olla tärkeä tai merkityksellinen rakkailleni?

Tahdonko vanheta yksin? 
Kenen kanssa tahtoisin elää? 
Millaisen ihmisen tai millaisten ihmisten kanssa tahtoisin elää elämääni? 
Millaisia ihmissuhteita tahtoisin matkalleni? 
Millaisella mielellä tahtoisin kulkea elämääni? 
Minkä tahtoisi ohjaavan elämääni ja minua elämässäni?

Miten tahtoisin kuolla sitten joskus, milloin tahtoisin kuolla? 
Ketä tahtoisin olevan lähelläni kuolemani hetkellä? 
Miten tahtoisin elää seuraavaa elämääni, jos sellaista tahdon?

Niin paljon kysymyksiä asiaan liittyen ja lisää löytyy, kun vain hiukkasen pysähtyy kysymään. Moneenko niistä osaan vastata juuri nyt?

Olen miettinyt näitä kysymyksiä koko ikäni. Kysymyksetkin ovat matkan varrella kasvaneet ja muuttuneet hiukan. Useisiin noista kysymyksistä on löytynyt vastaus, joka on pysynyt koko ajan samana, moniin on vastaus myös muuttunut, kun olen kasvanut ja elämässäni kulkenut.

Hyviä kysymyksiä pistämään asioita tärkeysjärjestykseen:
Mitä tahtoisin tehdä, jos minulla olisi vain puoli vuotta elin aikaa, kolme kuukautta tai ehkä vain kolme viikkoa? Mikä olisi silloin tärkeää? Mikä painaisi vaakakupissa? 
Millaisella aikavälillä tahtoisin, osaisin ja uskaltaisin tehdä muutokset elämääni, että eläisin sellaista elämää, kuin juuri nyt tahtoisin elää?

Voih..., lisää kysymyksiä ja voi miten hankalaa voikaan olla löytää rehellisiä tai itselle ”oikeita” vastauksia mielen tai sydämen syvyyksistä.
Usein olen huomannut, että vastauksia ei ole todellakaan helppoa löytää. Meitä ei ole opetettu kuuntelemaan itseä ja omia mielen tai kehollisia tuntemuksia. Monet meistä on opetettu päinvastoin tottelemaan ja miellyttämään, suorittamaan ja ehtimään…
Meidät on opetettu myös kulkemaan vanhempien, opettajien, kasvattajien viitoittamaa tietä niin pitkälle, että omat kiinnostukset ja tahto on hukkunut, ja jos kysytään, mitä tahdot elämältäsi, niin vastaus voi olla jotain muuta kuin oikeasti tahtoo tai että - en tiedä.

Surullista, kuinka olemme vieraita itsellemme, kuinka vieraita meidän omat kiinnostuksen ja innostuksen kohteemme voivat meille olla. Kuinka hankalaa saattaakaan olla aloittaa tutkimusmatka itseen. Edessä on niin paljon kuoppia ja kiviä, verhoja ja sumua, joiden siirtäminen ja häivyttäminen vaativat paljon yritystä, jaksamista, ymmärrystä, uteliaisuutta ja lopulta innostusta.
Kuitenkin, kun matkalle tulee lähteneeksi, sitä ei voi enää keskeyttää, sielu ja sydän puskevat itsensä läpi esteiden. Tällä matkalla peilaus, apu ja tuki ovat tarpeen – onneksi niitä on tarjolla ja saatavana kaikille.
Onneksi meillä kaikilla on tarpeeksi aikaa selvitellä oman elämän kysymyksiä, oman elämän tärkeysjärjestyksiä, juuri niin kauan kuin tarvitsemme – jos tahdomme.
Siispä tätä kysymysten ja vastauksien etsimisten matkaa jatkaen, jakaen, rakastaen, uteliaana edeten…

No comments:

Post a Comment