Saturday, August 5, 2017

Menestys ja merkityksellisyys, Elämänkaaren menestyksiä.

Me ihailemme - minä myös - monia ihmisiä, jotka ovat monella yleisellä mitalla mitattuna menestyneitä. Niin monet ihmiset ovat "saavuttaneet" elämässään jotain, mitä ovat pyrkineet saavuttamaan ja se on luonut heille merkityksellisyyttä ja tyydytystä omasta elämästään tai omaan elämäänsä, he ovat menestyneet elämässään. Menestyksen ei tarvitse tarkoittaa suuria rikkauksia, vaikka voi se sitäkin olla.

Tiedän ihmisiä, jotka eivät osaa olla tyytyväisiä elämäänsä ja saavutuksiinsa, vaikka ulkoapäin katsoen asiat näyttävät menneen todella hyvin ja elämänkirjaan on kertynyt hyviä ja monipuolisia asioita ja kokemuksia. Itsekin olen ollut yksi heistä, joille mitkään omat saavutukset eivät riitä menestykseksi, joita osaisi arvostaa. Mutta silmiäni ja ymmärrystäni on autettu avautumaan ja näkemään monentasoista ja -laista menestystä myös omassa elämässäni.
Vuosien varrella reissuillani keskustelut tuttujen ja tuntemattomien kanssa ovat olleet apuna näkemisessä ja ymmärtämisessä. Olen jutellut myös monen lapsuudesta ja nuoruudesta tuttujen sukulaisten ja ystävien kanssa. Keskustelut ovat aiheuttaneet sen, että ymmärykseni alkoi avautua ja aloin tajuta, että - ihan oikeasti - minäkin olen tehnyt ja kokenut monenlaisia asioita, olen saanut värikkäitä elämän kokemuksia. Osa on juttuja, joita en ole toivonut tai suunnitellut sen kummemmin, mutta silti näyttävät menestykseltä. Osa kokemuksista on sellaisia, että ne ovat selkeästi olleet pitkän tähtäyksen päämääriä, joita jo lapsena olin haaveillut. Olen menestynyt elämässäni.
Olemme keskustelleet omista ja toistemme vanhoista tuntemuksista ja käsityksistä, joita meillä oli ollut itsestämme ja toisistamme. mitä ajattelen, mitä tunnen tai olen tuntenut, mitä olen tehnyt ja missä olen vaikuttanut. Emme olleet olleet tietoisia aiemmin toistemme monista uskomuksista, joita kannoimme jo silloin kauan sitten. Aiemmin olen kokenut sellaisesta, että kaikkihan nyt elävät ja tekevät ihmeellisiä tai samanlaisia asioita, ei niissä minun kokemuksissani ole mitään erilaista tai erityistä.
Aloin ymmärtää, että ihan totta: tänä ihmisenä, joka nyt olen, minäkin olen elänyt rohkeasti jo monenlaista elämää, kokenut kovia ja vaikeita asioita ja isoja iloja ja saavuttanut (jos niin voi sanoa) paljon; olen tehnyt kipeitäkin ratkaisuja ja elänyt niiden kanssa, kunnes taas on tullut uusia tilanteita ja mahdollisuuksia, joihin tarttua; olen luopunut monista asioista ja haaveista, vaikka olen myös saanut monia juttuja ja kokemuksia.
Ymmärrykseni ja kokemukseni laajenivat vasta vähän aikaa sitten siihen, että voisin katsoa myöskin itseäni silmiin ja sanoa, että olen elänyt rohkeasti ja täydesti, koen olevani jotakin, vaikkakin osana jotakin paljon isompaa ja ihmeellisempää, vaikka ihailisin edelleen toisia, jotka ovat tehneet ja saavuttaneet ja tekevät edelleen erilaisia asioita ja menestyvät omassa elämässään elämällä sitä omalla tavallaan.
Tajusin, että olen elänyt koko elämäni merkityksellisesti ja olen menestynyt siinä, vaikka maallista mammonaa en omistakaan. Olen tämän ihmiselämän ja -kehon hallinnoija, vaikka tunnustan pienuuteni ja sen, että silti minua hallinnoi jokin korkeampi voima ja viisaus.
Olen elänyt ja asunut pienellä maatilalla maaseudulla kaukana taajamien hulinoista, kotimme oli sähkötön lähes teini-ikääni asti, olen asunut esikaupungissa, kaupungissa, toisella puolella maapalloa. Olen elänyt ja asunut yksin ja yhdessä; ollut avo- ja avioliitoissa, kokenut rakkautta ja rakkaudettomuutta, hellyyttä ja väkivaltaa. Olen synnyttänyt ja kasvanut kahden lapsen kanssa, elänyt kahden lapsen yksinhuoltajana ja silti opiskellut ja tehnyt töitä samaan aikaan.
Olen matkustanut Suomessa ja kymmenissä muissa maissa. Olen tehnyt maatilan, siivoojan , toimisto-, huoltoaseman, kaupallisen alan töitä, olen ollut töissä ja työnantajana. Voisi sanoa että etenin kaupalisella alalla niin korkealle kuin tahdoin tai en tahtonut, ei se ollut tietoisesti suunnitelmissani, mutta niin tapahtui. Viimeisin siltä puolelta oli pienen 5-8 henkeä työllistävän yrityksen yrittäjä ja toimitusjohtaja. Liikevaihtoa muutaman miljoonan euron verran. Oli meitä useampi omistamassa yritystä, mutta silti se ei vähennä omaa osuuttani ja saavutustani siinä.
Rohkenin myös jättää toimitusjohtajuuden ja menestyvän yrityksen ja siirtyä tekemään jotain ihan muuta ja ihmisläheisempää, koska entinen ei enää saanut minua syttymään eikä tuonut merkityksellisyyden tunnetta ja päättelin, että minäkään en osaa silloin enää antaa sille elämälle kovinkaan paljoa. Opiskelin ihan toisenlaisia asioita: hierontaa, vyöhyketerapiaa, energiahoitoja jne.
Rohkenin perustaa uuden yrityksen ja luotsata hyvinvointikeskusta; tehdä sen kanssa konkurssin, kun se ei kannattanutkaan ja silti jatkoin hyvinvointipalvelujen tuottajana edelleen. Koin siis menestystä ja menetyksiä, mutta elin ja tein, kaaduin ja nousin uudelleen.
Rohkenin myös irrottautua nuorena kokemastani äärettömästä ujoudesta ja tulla esille, näkyväksi ja kuuluvaksi. Rohkenin pitää kursseja, ohjata meditaatioita, puhua isohkoillekin joukoille, esiintyä elävänä ja videolla, jopa TV:n dokumenttiohjelmassakin olen ollut puhumassa enkeleistä ja sanomalehdessä haastateltuna hyvinvointialan ja henkisen kehityksen ja kasvun asioista. Olen rohjennut kirjoittaa ja puhua monenlaisia juttuja ihan omalla nimelläni ja antanut kirjoitusteni näkyä, vaikka monesti on itsekritiikki ollut taivaisa - ehkä syystäkin.
Rohkenin nousta korkeuksiin meditaatioilla ja rukouksilla ja sukeltaa syvälle ohjelmointeihini, pimeyksiini ja traumoihini psykoterapiakoulutuksissa ja kohtaamisissa kanssakulkijoiden ja -eläjien kanssa.
Rohkenin avata mieleni ja tunteeni näkemään, kuulemaan ja tuntemaan laajemmin; tulla kokonaiseksi oivaltavaksi ja alati kehittyväksi olennoksi.
Rohkenin myös tunnistaa ja tunnustaa egoni olemassa olon, päästää sen välillä lomalle, irrottaa sen ohjauksesta - enimmäkseen -, vaikka egoni iso onkin ja haluaa yhtä sun toista. Annan ylpeyteni sulaa ja tunnustan vajavuuteni, keskeneräisyyteni kaikista valmiuksistani ja oivalluksistani huolimatta.

Miksi minä näistä kirjoitan? Koska haluan kertoa sinulle, että sinäkin olet menestynyt, näyttivät ulkoiset seikat miltä tahansa. Elämä itsessään on menestystarina ja me olemme sen menestystarinan hahmoja ja julkituojia. Menestys minulle tarkoittaa tämän elämän elämistä ja kaiken keskellä löydettyä onnellisuutta ja tyytyväisyyttä eletystä elämästä, myös vaikeuksista ja haasteistakin. Elämä antaa kokemuksia, kun osallistun siihen ja osa kokemuksista on ikäviä, osa on todella mukavia ja nautinnollisia ja näen ja koen ympärilläni paljon kauneutta ja rakkautta, josta voin olla kiitollinen. Ikävät kokemukset ja tunteet ovat kasvunpaikkoja, niin ovat myös myönteiset kokemukset ja tunteet. Jos jään liikaa kiinni niihin kumpaankaan ja toivon elämän aina olevan tai ei olevan sellaista tai tällaista, eksyn tieltäni, jumitun ja alan tulla tyytymättömäksi, jopa sairaaksi. Menestystä on elää elämäänsä ja osallistua kokemuksiin ja tunteisiin, todellakin inkarnoitua eli tulla kehoon tässä elämässä ja nousta sitä kautta ja sen kanssa korkeuksiin, tavallaan ylösnousta. Myötätunto ja arvostus itseä ja muita ja muuta elämää kohtaan on tärkeää, kun elämme tässä yhteisessä maailmassa. Sekin on menestystä, kun opimme olemaan myötätuntoisia ja välittämään, osallistumaan, tuntemaan.

Muistathan ja tiedostathan sen, että olet tärkeä osa tätä elämää maapallolla ja kaikkeudessa, elit sitten millaista elämää tahansa, yksin tai yhdessä ja olet aina menestynyt!

No comments:

Post a Comment