Sunday, August 25, 2019

Hiljentäminen, hengittäminen

Mietiskely, möllötys, hiljentyminen, pysähtyminen, meditaatio...

Monta nimeä rakkaalla lapsella. Kaikki kuvaavat samaa asiaa eli aikaa itselle ja hiljaisuudelle, josta kaikki oleminen ja tekeminen kumpuaa.

Mikä on sinun tapasi ja aikasi hiljentyä, hiljentää tahtia, löytää omaa aikaa ja tilaa olla?

Minun hiljentymistapani on vaihdellut eri aikoina. Olen pysähtynyt hengenvedon ajaksi ja mennyt taas, olen istunut tuntikausia meditaatiossa hiljaisuuksineen, äänineen, mantroineen ja rukouksineen, olen katsonut tähtiä tai pilviä taivaalla, veden liikettä järvessä tai joessa, puiden heilumista tuulessa, kukan kauneutta niityllä, olen tehnyt töitäni hengitellen. 

Hengittäminen on tehokas tilan antaja itsessä. Hengityksen tarkkailu muuttaa hengityksen tahtia ja syvyyttä automaattisesti. Hengityksen huomaaminen, huomioiminen onnistuu mitä tahansa tehdessä, mutta sen unohtaa niin helposti, kun keskittyy ja uppoaa kiireeseen tai tekemiseen. 
Tietoinen hengitys hiljentää mieltä ja kehoa miellyttävästi ja jokaiseen tilanteeseen sopivasti. 

Olen joutunut opettelemaan hengitystä hartaasti, kun olin useissa vaiheissa elämää hallinnut tai unohtanut hengityksen minimiin. Äänijuttuja, ääniterapiaa, sound healingiä opetellessa ja käyttäessä hengitys on kaiken keskus. 

Kun muuta en voi, voin aina hengittää ja tuntea hengitykseni kehossani. Keho hengittää automaattisesti niin kauan kuin siinä riittää elämää. Voin laskea sisään ja uloshengitystäni tai vain tarkkailla, tuntea ilmavirran kulkevan sieraimistani keuhkoihini ja takaisin ja siinä hetkessä on kaikki. 

No comments:

Post a Comment